Opplsukt i opplevelser - Ann Heidi Hansen

Ann Heidi Hansen med avhandlingen: Memorable moments - Comsumer immersion in nature-based tourist experiences
Ann Heidi Hansen med avhandlingen: Memorable moments - Comsumer immersion in nature-based tourist experiences

4. september hadde Ann Heidi Hansen prøveforelesning og disputas for graden Ph.D. ved Handelshøgskolen i Bodø, Universitetet i Nordland. Hansen har skrevet om når turister blir oppslukt i opplevelser, glemmer tid og sted og undersøkt hvordan slike opplevelser skapes

Hansen har tatt graden sin som en del av prosjektet Opplevelser i nord. Nordland og Spitsbergen er områdene hvor hun har samlet inn data. Hun har først og fremst intervjuet skandinaver under og etter opplevelser som

  • Hesteridning
  • Hundesledetur både sommer og vinter
  • Fjelltur til Stetind
  • Kajakktur
  • Hvalsafari

Guidenes rolle

Ann Heidi Hansen har sett på guidens rolle i opplevelsen, og understreket denne viktige rollen. Og at det første som må være på plass for å kunne bli oppslukt i en opplevelse, er at man føler seg trygg. Ellers kan guiden bidra til opplevelsen ved historiefortelling (om fuglene ved fugleekspedisjon), ved gode instruksjoner og hjelpe til med den sosiale interaksjonen mellom turistene.

Prøveforelesning og forsvar av avhandlingen

Tittelen på prøveforelesningen var: What can hermeneutics bring to applied contexts, and how would you articulate this theoretical approach to a professional audience in a way that is convincing, relevant and useful?

Medlemmer i bedømmelseskomiteen var:

Professor James Fitchett, PhD, University of Leicester, UKAssociate Professor Diane M. Martin, PhD, School of Business, Aalto University, FinlandLektor PhD, Per Østergaard, University of Southern Denmark/HHB Professor II (leder)

Tittelen på selve avhandlingen er: Memorable moments. Consumer immersion in nature-based experiences.

Opplevelser i nord


Norge

Besøk:
Tlf:
E-post

Personvern

Finansiert av: