Må dirigeres til attraksjonene

- Blir ikke turistene dirigert til attraksjonene, kommer de ikke. Men når de først kommer, er de fornøyd med besøket. Det viser en studie blant besøkende på fem turistattraksjoner i Nord-Norge.

Blir ikke turistene dirigert til attraksjonene, kommer de ikke. Men når de først kommer, er de fornøyd med besøket. Det viser en studie blant besøkende på fem turistattraksjoner i Nord-Norge.Turistene er fornøyd med attraksjonene. Men de kommer ikke av seg selv. For halvparten av turistene er besøkene noe de bare tar med seg underveis.

Bare 13 prosent ser på besøket som et hovedmål for reisen. Det viser studien «Turisters opplevelser av besøksattraksjoner» av professor Øystein Jensen på Handelshøgskolen i Bodø/Opplevelser i nord.

Individuelle turister

Jensen har foretatt en spørreundersøkelse blant 560 turister på attraksjonene Nordkapp, Vikingmuseet på Borg, Polaria, Norsk  Luftfartsmuseum og Andøya Natursenter. De aller fleste av dem var individuelle turister. 70 prosent av turistene var utenlandske.  

 Undersøkelsen er ikke representativ for alle turistene som kommer til Nord-Norge. For eksempel vil gruppereisende som får besøket som en del av en pakke kunne ha andre motiver og preferanser, presiserer Jensen.

Fornøyde

Både de norske og de utenlandske turistene er i stor grad fornøyde med attraksjonene. Jensen ser ingen forskjell på hvor tilfredse turistene er med besøket ut fra hvor viktig attraksjonen er for reisen.
- Det er all grunn til å gjøre attraksjonene mer kjent blant turistene slik at de legger turen innom. Studien tyder på at informasjon underveis har stor betydning, sier Jensen.

Taper interesse

Han finner at en del av turistene som i utgangspunktet var interessert i temaet, får lavere interesse under besøket. Det tyder på at presentasjonen ikke har klart å bygge opp under interessen.

Hyggelig og avslappet

Det å lære noe nytt, ha en meningsfull eller fornøyelig opplevelser anses som viktig for en vellykket besøksopplevelse.  Når en først er på attraksjonen, settes imidlertid  «Muligheter for å kunne bevege seg innenfor en avslappende og hyggelig atmosfære» øverst. Dette skiller seg ut som det klart viktigste for alle attraksjoner.

Andre viktige virkemidler er tradisjonelle tematiske utstillinger, bruk av moderne teknologi for å skape overveldende opplevelser og muligheter for bruk av alle sanser.

Fornøyelse viktigst

- Svarene tyder på at en stor andel av de besøkende både ønsker frihet og det å bli eksponert for aktive presentasjonsmessige grep. Men det aller viktigste både for nordmenn og utlendinger er altså å komme dit, se seg om og ikke bli forstyrret. Det betyr ikke at de andre virkemidlene er uvesentlige, sier Øystein Jensen.

Studien viser at det å lære noe nytt betyr mer for utlendingene enn for nordmennene. For de norske turistene er fornøyelse viktigst for en god opplevelse.

 

 

 

Opplevelser i nord
Postboks 1490
N-8049 Bodø
Norge

Besøk: Universitetsalleen 11
Tlf: +47 75 41 18 10
E-post nf@nforsk.no

Personvern

Finansiert av: